Friday, April 23, 2010

Bile nasi goreng ikan masin rase manis...

Ni buddy umah aku la ni. Balik koje semalam wat hal. Tersenyum2, tersipu2, muke nak ceria, senyum nak lebar, cakap nak sopan. Ish pelik bebenor demo ni ABE. Nak kato dapet bonus, apeke jadah nye baru bulan 4. Bonus tahun lepas pun xabis g kot. (nasi tambah untuk sedap cite) nak kate naik pangkat, xde pule aku dengor bos die da resign or kene buang. Coz die ni project manager, atas die manager or bos je, kalu x bos mesti manager. 2 tu je. Xkan la naik pangkat jadi opis boy pule. Impossible.

Cite nye cam gini. Kebiasaannye, beliau ni masuk umah je melalak. Lalakannye pule mesti la lagu2 hardcore. Cam lagu dayang nur faizah, slam, screen & etc. Hehe, bohong je. Beliu seriously meminati FAIZAL TAHIR secare peribadi. So abis la sume lagu2 baru FT akan di “TARIK” nye. Tapi.... semalam ...(ha nak masuk da babak seram ni) beliau masuk je umah, senyap sunyi..sekelumit suare pun xkeluo dari mulut cute ia...(pelik kan sorg yg hyper aktif tetibe jadi pemalu) hanya yg kedengaran bunyi “tik tik tik”...(bunyi keypad hanset) fuh, cuak gilo aku.

So aku pun pure2 la wat tido atas tilam beso kat hall umah kami. Sambil mate aku tebedip2 memerhatikan ia. Peluh jantan aku hamper nak keluo, tapi aku bese ar, tokey blog ni mseti jadi hero. So aku wat2 cool. Aku nengok die bawak bungkusan makanan. Argh..sudah mmg die wat hal la. Slalo hujung bulan camni die kalu tapau xnasik lemak mesti nasi tomato, so aku kenal sangat la bekas bungkus nasi tu. Tapi semalam, pelik gilo ia tapau dalam polistrin. Makanan apekah? xkan chiken cop?

Aku da xtahan g ngan perubahan drastic yg dilakukan beliau. Aku pun wat2 la mengeliat, nyaris x “pon pon pon”.. dengan tenang,cool n direct aku tanye ia,”ABE mu baru kelik ko?” (dengan dielek kalte ku yg agak pelat walaupung ABE ni budak ganu). Ia diam sambil melemparkan senyuman semanis kurma kepada ku. Kemudian angguk kepale separe(lemah longlai). Tu aku xkisah sangat coz myb ia penat sgt, maklum la org penting syarikat. Yg aku bengkok sgt, hanset ngan tangan die xlenkang dari mule die masuk tadi. Soh, ade xkeno. Aku pun bace2 la ayat yang ade tulis kat paper sebelah aku.

Dengan penuh sopan, ia buka bungkusan nasi tu. Siap amik bau g, pastu senyum2. Pelik ni. Kemudian jamah la ia suap2 demi sesuap nasi tu dengan penuh selera walaupun aku nampak die xbasuh tangan tadi..hikhik..(kantoi). Aku tanyo g, “ nasi apo mu make ABE?”. Cam beso le, die diam seriban bahase. Aku da mule hangat hati. Mujor, Abg. Kie kawan baik spupu aku PARIN muncul mencelah ”pergh, nasi goreng ikan masin” . Ha, da agak da bau tu memang aku kenal sgt, ngatkan bau badan aku. Nak cover cool nye pasai, “ abe air ni molek dop? Sikit.” Aku pun ngan xbeberape bernafsu menyedut ayor nye. (air yg die tapau la, fikir bukan2 je). Rase lain gile, rupenye air teh beng. Biase pok2 ni minum air teh o’ beng je. Yg si Abg KIE ni da xsipu2 senyum(cam siput sedut da aku tgk). “air JKR ye abe?” ujarnye. Bile pulok la JKR da amik alih tugas2 welfare ni.

Persetan ar sume ni, aku terus je layan tv. Sambil tu telinge aku curik2 dengar le perbualan mereka. Huh, man talk. Boring.... Tetibe aku terkedu lalu spontan berkate “biaq betik brats, ikang masing mung ngoyak manis? Gilo apo!”. Tu la alasan ia bile x menghabiskan nasi goreng nye,”manis la ikan masin ni”.haha..sah something goes wrong somewhere. Xpe2 aku rilex je, maleh sound, and coz it will make his water face drop by me. Lagi skali sang ABE memanaskan line”Abg KIE. Ade dop lagu ‘spring sejiwa’? Aku baru 1st time dengar lagu tu tapi da mule mnyukai nye pun”. Dalam ati ku berkate”lagu lame cmni pun ko belum pernah dengar ABE? Pelik2”. Berkerut2 dahi aku pikio kan peel abe skang ni. Abg KIE yg stil dengan pergerakan senyum siput sedut tadi. Myb ia perasan riak wajah aku kot, lalu ia bersuare . “ala Gerrad, ABE ni dilamin cinto ngan budak JKR”.

Baru aku paham. Hah, siap ko bro! Aku yg sememang pantang dengor bende2 cmni, terus aku heboh 1 umah, cube try test call ZUL yg kat PD menghadiri konvonye, call En POn yg layan game dalam bilik & sms Mr JOEE yg berbadminton di ofis. Mujor hanset aku kene bar.(SIOT PENAT AKU KELAM KABUT CALL SANE SINI) lalu gamble aku terjah ABE yg ghalit dok tok tek tok tek main hanset. “kire jadi ar ni abe? So bilenyo kito nak g ganu makang nasi minyok ni?” haha. Patut ar, hanset x lekang dek tangan, masuk umah tersenyum2,makn xbasuh tangan, suke lagu spring sejiwa & yg paling penting cakap ikan masin tu manis. ABE ABE....

Kami pun bergelak ketawa keanak- anakan la melayankan serta turut gembira la di atas kegembiraan ABE. Walaupun halwa telinga kami da muak dok dengar lagu ‘spring sejiwa’ yg diulang2 ABE tanpe segan silu. Maklum la, hati seorang lelaki yang dah ‘bertaman’. Layan je la. Pape pun ABE, we all wish all da best 4 u, & bia la “kisah cinta nasi goreng ikan manis” ni sampai ke jinjang pelamin.

Akhir kato, JUMPO KITO DI GANU NEXT YEAR! Salam.

3 comments:

  1. faking..nice entry la..tapi ending dop brape jadi..papepun..nice..tahniah ABE..semoga byk lagi JKR wat keje welfare..

    ReplyDelete
  2. ehe..tq!panjang sgt boh! abe, kami gembire untuk mu!

    ReplyDelete
  3. Abe..xde mende aku nk ckp..ejas la boh..jgn dok wi kt org laen..JKR tu..blk kang beli lg nasik tu skali ngan cd spring..beli yg ori tau..nanananana ganu kite!! Next year kitorg smpi..

    ReplyDelete