Wednesday, April 21, 2010

Wah da genap 3 tahun gue di kl

Erm bulan mac itu ari kira genap la 3 taun aku di kl kota kebanggaan remaja2 kampong cm aku, diam xdiam, dok xdok lame gak la aku bertahan kat sini. Di donia yg penoh dogaan, pancaroba,malaun ish,nghopla & mcm2 la lagi ada. Klu dok Ipoh mmg aku leh hidup, tapi sure xrase susah senang, asam garam,pahit manis dan “sosiobudaya” masyarakat global. Kirenye bapak aku leh gak ar tersenyum sorg2 di kale mlm kalu fikirkan percapain kecil untuk hidup aku. At least ade gak ar “anjakan pradigma” dalam life aku.hehe..(padahal xseberape pun) walaupun nampak besa2 je, tp kat sini juga la yg banyak ajar aku arti2 kehidupan.

Klu ngat mse dolu2 time mule mai kl mmg sedih ar. Start dari mule nak gerak lg, cakap je kat bapak nak g kl, bapak terus tarik muke “seriban” wat merajuk. Sian gak aku nengok nye. Tapi demi awek “kesayangan” ku, x ku peduli pendapat bapak aku. Konon2 nye nak buktikan kat die aku mampu berdikari le, last2 sampai kl nak beli kari pun xlepas nok. Mane x nye, bapak aku kasi rm 50 ditambahkan ngan hasil penjualan hanset aku rm 130. Totalnye rm0 sen. Huh! Ngan minyak, duit tol, makan, minum, rokok, toilet,makan, minum & sedikit hiburan. Padahal, keje xcari g, tempat berteduh xde. Mcm mano nak survive? Klu ikut logik pusing kot mane pun sure aku da merempat & perut aku akan mengempis. Hehe. Tapi Allah sentiase sayangkan hambaNya. Dengan kuaseNya tetibe kawan kasi tumpang umah, bos awek kasi personal loan melalui awek, “KAWAN KE” kasi keje. Syukur2.

Dah tu koje le teman ngan “KAWAN KE”. Koje mudah, jual streamyx then pegi pasang kat umah cust. Mule2 mudah le, da lame sikit genap sebulan aku koje, pelik juge gaji xdapat2 lg. Ye le aku riso kan kesihatan perut aku, da semakin kecil,aku xnak ar bile kurus nanti nampak smart sgt2. Tapi “ciwi” lagi mase tu, 1st job babe. Ngatkan gaji masuk tengah bulan ke. Lame2 mule la menimbulkan syak wasangka. Beberapa minggu kemudian teryata prasangka ku jadi kenyataan. “KAWAN KE” mule berdolak dalik pasal gaji. huh! Sampai ka la ni gaji aku xdapat. Haram tui, ngat pas dapat gaji leh ar beli tilam. Ate da sebulan lebih tido atas simen berlapikkan carpet yob. Kuang ajaq tui. Xpe2, cool lg.

Cari pulok kawan sekolah lame.Coz dulu time sekolah aku ni kire “megang” juga ar. Coz aku ni jurujual kooperasi, so slalo la kasi gule2 cadbury free kat kawan2.hehe, adik2 jgn ikut na. So bila mai kl ngat dapat jumpa kawan lama baguih sgt la, boleh ar depa balas jase2 aku time jage koop dulu. Rupanya mengkudu tetap mengkudu, xkan pernah berubah. Bukan duit saja depa kebas sampai awek aku pun depa tibai, ape punye cilake ar. Hihi(sori terkasar bahase). Tapi tu la tuhan nak tunjuk. Haram, depan2 ja depa jalan tunduk, kat blakang aku huh! Sedih sgt nak cite, xsanggup teman nak ingat. Hehe.

Da la aku mai kl ni just semate2 nak teman awek aku keje sini. Huhu. Xberbalo-baloi lansung! Arwah ibu aku da pesan, wat seuatu tu wat untuk diri sendiri dulo. Tapi aku ni ade tahi lalat kat blakang tengkuk(kecik je) so memang ketegaq la sikit. Aku sanggup la stop study kat quantan kononnye xleh jauh ngan awek n kesian kat die sorg2 kat keyelll.konon nye die la kekasih awal & akhir ku, cinta sehidup semati. Tapi ropanya dia melaku kan onar di belakang aku! Huh! So dari situ la aku blajo berkawan, kalu x haram. Sampai org cakap aku poyo, padahal aku pemalu la beb! Serius! Then aku mulekan le selection kawan2. Last2 budak2 sekolah anderson aku yg aku kenai dari form 1 gak terbaik coz dok hostel same2, main rugby samo2. La ni aku da matang sikit la, da kenal sape lawan sape kawan. Erk, lupo, buddy rumah aku skang pun terbaik gak. Jgn mare.

Tapi da 3 thn dok kl pun aku tetap xberubah, finance fail tul.Nak xnak aku kene cari gak bini akauntan xpun ade amik finance or akaun mase study dulu, paling2 cikai pun kerani kewangan kat pejbat gov.Haha. Mane idak nye, asik tgh bulan siang malam makan nasi lemak. Tu la xberingat, tp sekurang2 nye aku tau cmne susah cari duit untuk survive, coz dulo2 xde duit mintak je kat bapak aku walaupun tau susah gile nak dapat haha. Bukan la mintak duit untuk enjoy or berpakain mewah2. Mintak duit makan jo, “tengok perut ar leh lawan org pragnant kot” itu la kate kesat dari kekawn baik ku yg da lame ngidam “PJJ” ku. Tapi aku sayang dorg2 ni coz banyak sgt da perabis duit kat aku haha. Ngat2 semule benda2 ngoknget ni la tambahkan koleksi2 kenangan terindah sepanjang hidupku. Last but not least lapaq ar..

”sosiobudaya”=peel sesuatu masyraqat
“seriban”=seribu(bahase perak time form2)
“kesayangan”= sayang la sangat
“KAWAN KE”= kawan makan kawan
“megang”= conquer or berpengaruh
“PJJ”=(bukan pelempang 0r penendang jarak jauh)

3 comments:

  1. nanti aku ada mase aku bc..baru bc sekerat2..
    xpun ko wat trilogy sket..baru kenc...

    ReplyDelete
  2. hehehe... nice!!!... cian kamu nih.. aduhai~~

    ReplyDelete